Blog

Tips om de conversie te verhogen

Tips om de conversie te verhogen

Conversie is de levenslijn van elke webshop. Webshop eigenaren zijn dan ook altijd op zoek naar mogelijkheden om de conversie te verhogen op hun webshop. Om deze reden hebben wij een aantal tips om de conversie te verhogen op jouw webshop.

Mobiel vriendelijk

Het internet verkeer op mobiele telefoons blijft maar stijgen. Vandaar dat dit dan ook een markt is die je niet kunt negeren. Zorg er voor dat je webshop gereed is voor gebruik op alle mogelijke apparaten. Zorg er dus voor dat je gebruikt maakt van een responsive web design, op deze manier geef je de bezoeker de meest optimale gebruikerservaring. Een mobiel vriendelijke site moet minimaal aan deze drie eisen voldoen:

  • De knoppen moeten groot genoeg zijn om te “tappen”.
  • De website moet de grootte van het scherm aannemen.
  • De website moet snel laden.

Gebruik het juiste beeldmateriaal

Wij begrijpen dat niet alle webshop eigenaren fotografen zijn, maar het gebruik van goed beeldmateriaal voor je producten en/of banners is een belangrijk punt om je conversie te stimuleren. Je zou het kunnen vergelijken met een etalage in een fysieke winkel. Deze worden meestal ook mooi en netjes op gemaakt zodat de producten op de juiste manier gepresenteerd worden. Een paar punten waar je op moet letten zijn:

  • Gebruik de juiste kwaliteit, deze mag uiteraard niet te laag zijn maar ook weer niet te hoog in verband met laadtijden
  • Zorg dat de klant kan inzoomen. Dit is vooral belangrijk bij kleding en producten met een fijne detail.
  • Zorg dat je altijd dezelfde achtergrond gebruikt – Of verwijder de achtergrond.
  • In het geval dat je het niet zelf kunt, schakel iemand in!

Zoeken en filteren

Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk punt in een webshop. Zorg er dus voor dat het product waarnaar je klant opzoek is altijd op eenvoudige wijze te vinden is op je website. Zorg er ten eerste voor dat je een zoekbalk beschikbaar hebt zodat je klant direct de productnaam kunnen invoeren. Ten tweede moet je zorgen dat er een eenvoudige en duidelijke filter functionaliteit in je categorieën zit. Hierdoor kan de gebruiker makkelijk het aantal producten op de pagina minimaliseren door bijvoorbeeld een kleur, prijs of maat te selecteren.

Om het zoeken via de zoekbalk efficiënter te maken raden wij aan om veel gezochte zoektermen direct door te koppelen naar de gewenste pagina. Dit om te voorkomen dat je op een pagina komt met de zoekresultaten, maar direct naar de geoptimaliseerde pagina voor dat desbetreffende zoekwoord. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een merkpagina.

Contact met je klanten

Zorg er voor dat het eenvoudig is om contact op te nemen met een werknemer via de telefoon. Dit helpt niet alleen voor het vertrouwen in je webshop maar geeft ook aan dat je je klanten belangrijk vindt. Zo kun je bijvoorbeeld persoonlijke klantenservice geven indien dit nodig is.

Blijf content vernieuwen

Houd je webshop interessant voor bezoekers, dus niet alleen voor nieuwe bezoekers. Mensen die meerdere malen bij je webshop bestellen zijn waardevolle klanten die niet genegeerd mogen worden. Zorg er dus voor dat er altijd iets nieuws gebeurd, verander afbeeldingen van banners, zet andere acties en kortingen in en werk aan de look & feel van je webshop.

Jouw beurt!

Heb jij nog leuke tips om de conversie te verhogen op je webshop? Laat het ons weten! Stuur je tip naar info@mediacompanion.nl

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor uw onderneming? Vraag offerte aan