Blog

Het beginnen van een webshop

Het beginnen van een webshop

Het mooie van het beginnen van een webshop is dat je kunt beginnen op welke plek dan ook op de wereld zolang je het juiste idee of product maar neer kunt zetten op de manier die jij wilt. We gaan een aantal belangrijke punten bespreken hoe jij je (nieuwe) webshop zo goed mogelijk kunt positioneren op de markt om een goede start te maken.

Het kiezen van een domeinnaam

De domeinnaam die je kiest heeft wel degelijk effect op de hoeveelheid bezoekers die je website zal aantrekken. Wij raden altijd aan om een “keyword-rich” domeinnaam te nemen. Dit houd in dat je de naam van je domein het beste kunt laten inspireren door een woord dat gerelateerd is aan het product, de sector of het merk. Een goed samenhangende strategie met je nieuwe domeinnaam zal zich snel omvormen naar een stevige stroming aan bezoekers.

Het kiezen van een hostingpartij

Hosting is een essentieel onderwerp als het gaat om een webshop. In webhosting zijn er twee mogelijkheden namelijk; shared hosting en dedicated hosting. Wanneer je net begonnen bent en slechts een aantal producten op je webshop te koop hebt staan en/of je omzet nog in de startblokken staat is het aan te raden om in eerste instantie voor shared hosting te gaan. Wanneer je webshop meer bezoekers capaciteit (en dus snelheid) nodig heeft is het een idee om te denken aan dedicated hosting. Het verschil zit hem er in dat bij shared hosting (de naam zegt het al) je de server deelt met meerdere websites en/of webshop, waarbij je bij dedicated server een server hebt draaien waar alleen jouw webshop op draait. Meer weten over hosting? Bekijk onze pagina over webshop geoptimaliseerde hosting.

Welke betaalmogelijkheden moet ik aanbieden

De checkout is een van de meest belangrijke elementen van de shop-ervaring op je webshop. Vertrouwen speelt hierin een belangrijke rol. De gebruiker moet zich veilig genoeg voelen om een online betaling te ondergaan op je webshop. Kies om te beginnen voor betaalmogelijkheden die welbekend zijn bij consumenten, denk hierbij aan iDeal en Paypal. Gaandeweg kun je meer leren over welke betaalmogelijkheden jouw klanten prefereren en deze in een later stadium toevoegen, denk hierbij aan bijvoorbeeld mogelijkheid om achteraf te betalen.

Verzenden en logistiek

Het is vrij eenvoudig om de verpakking en het verzenden een persoonlijke draai te geven als je net begonnen bent. Maar als je groter en groter wordt zul je na moeten gaan denken over de automatisering van de order afhandeling en het stroomlijnen van je verzendingen, om tijd en kosten te besparen. De meeste verkopers beginnen zelf met het verpakken en versturen van pakketjes. Wanneer het aantal bestelling groeit wordt dit al snel uit handen gegeven aan logistieke bedrijven. Als je er over nadenkt om aan “dropshipping” te doen, zorg dan dat je originele content meestuurt met je pakket om te voorkomen dat je net als alle andere bedrijven wordt die gebruik maakt van dezelfde dienst. Pas wanneer de kosten van het uitbesteden de voordelen beginnen te overbruggen is het een idee om iemand aan te nemen die zich volledig kan richten op het beheren van de logistiek.

Hoe zorg ik dat mijn webshop opvalt

Alles staat op zijn plek. Nu komt een zeer belangrijk aspect van het runnen van een webshop, “verkeer”. Naast het optimaliseren van je webshop’s content voor je vindbaarheid op zoekmachines (SEO), raden wij je aan om na te denken om een blog te beginnen die je op een reguliere en consistente wijze bijhoud. “Content is koning” bij elke marketing en communicatie strategie. Vergeet niet om je social media bij te houden! Social media is een enorm goede tool om met je klanten te communiceren en te over hen te leren. Kijk regelmatig je webshop na met een kritisch oog. Werk regelmatig product beschrijvingen bij, voeg nieuwe producten of categorie├źn toe en zorg dat je best verkopende producten extra aandacht krijgen op je webshop.

Het retourneren van producten

Hoe je omgaat met het retourneren van je producten zegt een hoop over je webshop. Wij adviseren je om vertrouwen te bouwen, juridische disputen te voorkomen en duidelijke voorwaarden op je webshop te zetten. Denk hierbij aan; wat wel en wat niet geretourneerd kan worden, het terug storten van bedragen, naar welke locatie producten geretourneerd moeten worden, binnen hoeveel dagen producten geretourneerd mogen worden, onder welke condities en of daar uitzonderingen in zijn (denk bijvoorbeeld bij speciale aanbiedingen). Zorg er voor dat je voorwaarden voor retourneren duidelijk zijn.

Hulp nodig?

Wij bieden support in alle vormen en maten. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in het ontwerpen van de juiste gebruikerservaring voor je webshop, het bouwen van webshops op basis van de laatste webtechnieken en het promoten van je webshop middels online marketing. Vraag geheel vrijblijvend een gesprek met ons aan om te kijken wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen.

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor uw onderneming? Vraag offerte aan