Blog

Een succesvolle email marketing campagne opzetten

Een succesvolle email marketing campagne opzetten

Email is nog altijd de nummer één tool voor communicatie in dit tijdperk. Meer dan 3,5 miljard mensen hebben een email account, waarbij er bijvoorbeeld maar 1,3 miljard Facebook gebruikers zijn. Vandaar dat het gebruik maken van een email marketing campagne een goede keuze is om je doelgroep te bereiken.

Om je kansen op succes te vergroten zul je een email marketing strategie moeten bedenken. Om je op weg te helpen hebben wij een stappenplan bedacht om je eigen email marketing campagne op te zetten.

Het doel van je email marketing campagne

Voordat je begint met mailen zul je eerst moeten vastleggen wat het doel van je email marketing campagne zal gaan worden. Door dit vast te stellen kun je gemakkelijk je doelgroep vaststellen en bepalen wat voor een soort emails je gaat versturen.

Meestal is het zo dat het doel afhankelijk is van het soort bedrijf. Zo zal een nieuws/media bedrijf het doel hebben om zo veel mogelijk pagina bezoekers te genereren, een webshop met koopjes verdient zijn geld door in grote getale mails te versturen met als doel de verkoop cijfers omhoog te jagen en een lokale onderneming stuurt meer aan op het winnen van vertrouwen en het opbouwen van een relatie met de klanten.

Je zult dus eerst een doel moeten verzinnen. Alleen met een duidelijke doelstelling kun je een effectieve email marketing campagne opzetten.

De doelgroep vaststellen

De volgende stap is om vast te stellen wat de doelgroep is. Hoe beter jij de doelgroep kunt verkleinen naar jouw (mogelijke) klanten des te beter je email marketing campagne zult uitpakken.

Hierbij kun je nadenken over leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen, woon- of werklocatie en nog veel meer. Je zult een personalia moeten maken, een fictief persoon die de ideale ontvanger is van je email en dus de doelgroep van je email marketing campagne omschrijft.

Een andere mogelijkheid is, als je al een redelijke email lijst hebt, het direct aan de klanten vragen wat ze graag van je zien en hoe je ze het best zou kunnen helpen. Op deze manier je waardevolle informatie verkrijgen over je doelgroep en mogelijke content voor je emails.

het verkrijgen van email “subscribers”

Een belangrijk punt bij het maken van een email marketing strategie is uiteraard de lijst met emails die je tot je beschikking hebt en hoe je deze uit zult gaan uitbreiden.

Om email subscribers in te winnen zul je je moeten gaan afvragen wat de meerwaarde is voor een klant en/of je personalia dat hij/zij zich inschrijft om jouw emails te ontvangen. Voorbeelden van email inschrijvingen die meerwaarde bieden kunnen zijn:

– Je up-to-date houden met het laatste nieuws over een product of dienst.

– Kans maken op een prijs bij het inschrijven op de nieuwsbrief.

– gratis verstrekken van waardevolle informatie en tips die betrekking hebben op het onderwerp van je website of producten uit je websop.

– Specifieke klantacties en kortingen voor email inschrijvers.

Je ontwikkelde personalia zult je voldoende ideeën moeten kunnen geven om inschrijvingen te genereren. Mocht je toch vast komen te zitten kun je altijd  een concurrentie analyse uitvoeren. Schrijf je bijvoorbeeld in voor de email lijst van je concurrentie. Hieruit kun je informatie verstrekken over de mogelijkheden van meerwaarde van de mail lijst en over de content van hun emails. Ook leer je hiervan wat wel en wat niet werkt.

Verzend schema

Hoe vaak moet je mails uitsturen? Dat hangt er puur binnen hoeveel tijd jij waardevolle content naar je klantenlijst kunt sturen en wat het doel van je email marketing campagne is. Zorg er in ieder geval voor dat je je zoveel mogelijk aan een vast schema houd. Zo kun je bijvoorbeeld dagelijks maisl sturen. Hiervoor zul je een sterke band met je klant moeten creëren, zodra deze gemaakt is zul je een goede vaste klant hebben gemaakt. Een nadeel van elke dag versuren is dat je je email inschrijver overweldigd met je content en de “uitschrijven” knop erg aantrekkelijk kunt maken als de content van je emails niet altijd even waardevol is. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld wekelijks of zelfs maandelijks. Het schema wat je bedenkt zal puur moeten liggen aan het doel van je email marketing campagne en of je binnen dat schema altijd kunt zorgen dat je waardevolle content voor de ontvangen in je mail kunt zetten.

Email content

Uiteindelijk is de content van je emails wat je doel moet gaan bereiken. Dit kan een automatisch gegenereerde email zijn met bijvoorbeeld je laatste producten collectie of laatste nieuws items van je blog. Maar uiteraard ook zelf geschreven emails. In elk van deze gevallen is een belangrijk onderdeel de onderwerpregel van je email. Een onderwerpregel dat de aandacht grijpt heeft velen alen meer kans om geopend te worden en vergroot dus de kans om het doel van je email marketing campagne te bereiken.

Denk bij het schrijven van de content van je emails altijd aan je personalia. Zorg dat het taalgebruik altijd dicht bij deze persoon/personen ligt en houd je mails zo persoonlijk mogelijk. Schrijf je content alsof het alleen bedoeld is voor één persoon.

Versturen

Nu alle stappen van het oprichten van een email marketing campagne zijn doorlopen, is het tijd om daadwerkelijk je emails te versturen. Emails versturen kan op verschillende manieren. Wij gebruiken zelf Mandrill of Mailchimp voor het verzenden van onze emails. Mailchimp heeft een gebruiksvriendelijke interface voor voor het maken en versturen van emails, waarbij wij mandril gebruiken puur als verzend platform voor bijvoorbeeld geautomatiseerde emails. Voor Mandrill is dan ook enige technische kennis benodigd. Het voordeel van het gebruiken van een email provider zoals Mailchimp/Mandrill is dat je je mails verstuurd vanaf een betrouwbare server, wat de kans op dat je mail in de spam belanden verkleint. Daarnaast zijn deze platformen stabiel en versturen ze erg snel voor een relatief goedkope prijs.

Reflecteren

Nadat je email marketing campagne zijn werk heeft gedaan is het tijd om te kijken wat deze precies heeft betekend voor je onderneming. Heeft deze de conversie verhoogt of lijkt deze niets uitgehaald te hebben. Waar klikt de email ontvanger wel en niet op? Optimaliseer je email naar de wens van je gebruiker en onthoud, oefening baart kunst.

Benieuwd wat wij kunnen betekenen voor uw onderneming? Vraag offerte aan